I de obligatoriske bevægelsestimer ”Fælles bevægelse” søger vi at efterleve dette. Her er hovedformålet at give eleverne gode bevægelsesoplevelser via skabende og æstetiske læreprocesser. Herigennem skal eleverne motiveres for fysisk aktivitet, for på den måde at fremme deres fysiske, psykiske og sociale udvikling.
Ud over almene idræts-aktiviteter og lege arbejder vi i bevægelsestimerne også med musikken, ekspressive rytmiske koreografier, improvisation og kropskontakt, hvor vi søger at skabe rammerne for sanselige bevægelsesoplevelser. Vi arbejder med kroppen gennem musik, rytmer og danse (SDS), der er med til at udvikle en rytmisk forståelse og en musisk kropslighed, der rodfæster tempo, swing og sammenspil på højt plan.
I ”Fælles bevægelse” er medejerskab et nøgleord i arbejdsprocessen. Eleverne bliver således inddraget i skabelsen af skolens musik og bevægelsesopvisning, som bliver fortalt igennem en blanding af live-musik, performance, koreografier, kor m.v.
I bevægelsesfagene ønsker vi at eleverne afprøver, udfordrer og erfarer hvad kroppen kan, for derigennem at opnå større kropsbevidsthed og styrke identitetsdannelsen.
Der er ikke eksamen i ”Fælles bevægelse”, men eleverne opfordres til at sætte og stræbe mod egne og fælles mål, og til at arbejde med kropslige udtryk og fysisk bevægelse både individuelt og i fællesskab.