Grundfag
Alle elever i 9. og 10. klasse har dansk, matematik og engelsk – vi kalder disse tre fag for grundfag. I perioder vil 9. og 10. klasse samlæse i de tre fag – i andre perioder vil vi arbejde årgangsdelt. Undervisning i dansk, matematik og engelsk er obligatorisk for alle elever.
Dansk
Formålet med undervisningen i faget dansk er:
- at eleverne får udviklet deres færdighed i at bruge sproget godt og alsidigt
- at eleverne får udviklet deres udtryks- og læselyst
- at eleverne øger deres forståelse af talt og skrevet dansk
- at eleverne under hensyntagen til skolens specielle formål og gennem mødet med en nyholdning til litteratur, sprog, historie, folk og lignende danner deres egne holdninger.
Arbejdet omfatter, fortælling, samtale, læsning og formulering, hvilket er med til at skærpe elevernes fornemmelse for tilværelsens perspektiver og derfor indgår i videst muligt omfang.
Eleverne skal lære at lytte aktivt, således at de opøves i at sætte det hørte i forbindelse med egne erfaringer. Vi betragter faget ”dansk” som et samtaleforum, der er med til at udvikle elevernes personlighed, livsforståelse og forståelse af menneskelige relationer.
Det er vigtigt, at der arbejdes engageret med et bredt udsnit af litteraturen både mundtligt og skriftligt. Der tages hensyn til den gældende vejledning fra UVM, i den udstrækning det er foreneligt med skolens specielle formål og det, at eleverne skal have mulighed for at kunne afslutte med folkeskolens afgangsprøve/10.klasseprøve faget.
Der anvendes selvfremstillet materiale i kombination og formidlet via det levende ord.
–––
Engelsk
Formålet med undervisningen er:
- at eleverne får udviklet deres færdighed i at bruge sproget godt og alsidigt
- at eleverne får udviklet deres udtryks- og læselyst
- at eleverne øger deres forståelse af talt og skrevet engelsk
- at eleverne får øgede muligheder for at orientere sig om levevilkårene og kulturen i de lande, hvor sproget tales, således at de opnår et bedre grundlag for mellemfolkelig forståelse
Arbejdet omfatter undervisning som beskrevet i Undervisningsministeriets vejledning for faget. Der anvendes selvfremstillet materiale i kombination og formidlet via det levende ord.
–––
Matematik
Formålet med undervisningen i matematik er, at eleverne bliver i stand til at forstå og anvende matematik i sammenhænge, der vedrører dagligliv, samfundsliv og naturforhold.
Undervisningens indhold og emner er: koordinatsystemer, funktioner og grafisk afbildning, penge og økonomi, algebra, geometri, statistik, kombinatorik og sandsynlighedsregning.
Undervisningsformen tager sit udgangspunkt i den enkelte elevs forudsætninger og er primært baseret på egne materialer og opgaver.
–––
ØVRIGE FAG
Kulturfag 9. klasse / Medborgerskab tilvalg i 10. kl.
Kulturfag og medborgerskab er rammen om en tværgående undervisning i samfundsfag, historie og kristendom. Formålet og indhold med undervisningen er formuleret i gældende undervisningsvejledning fra Undervisningsministeriet.
Undervisningen afvikles med elevernes medbestemmelse i form af gruppearbejde, små projekter og diskussioner. Eleverne diskuterer etik og moral og lærer om forskellige livsopfattelser afhængigt af tid, religion og kultur. Eleverne oplever, at være vigtige aktører i en demokratisk proces.
Eleverne i 9. klasse kan komme til prøve i samfundsfag, historie og kristendomskundskab, hvis det udtrækkes til prøvefag.
Kulturfag og medborgerskab samlæses i dele af året.
–––
Naturfag i 9. klasse
Naturfag er rammen omkring en tværgående undervisning i biologi, geografi, fysik og kemi Formålet og indhold med undervisningen er formuleret i gældende undervisningsvejledning fra Undervisningsministeriet.
Der anvendes de for fagene relevante faglitteratur og lærebøger m.v. Der foretages klasseundervisning og gruppe- og projektorienteret undervisning.
Fagene er prøveforberedende til folkeskolens afgangsprøve, med en prøveform, der integrere de 3 fag. Alle tre fag er obligatoriske for elever i 9. klasse.
–––
Tysk i 9. / Tysk tilvalg i 10. kl.
I faget tysk tilegner eleverne sig færdighed i at forstå det talte tyske sprog, i at opfatte indholdet af tysk tekst og skriftligt at benytte sig af sproget.
Undervisningen skal øge elevernes muligheder for at orientere sig om levevilkårene og kulturen i de lande, hvor sproget tales, således at de opnår et bedre grundlag for mellemfolkelig forståelse. Undervisningen skal medvirke til, at eleverne bevarer lysten til at bruge sproget, og at de får interesse for at dygtiggøre sig yderligere heri.
Arbejdet omfatter undervisning som beskrevet i Undervisningsministeriets vejledning for faget. Undervisningen tilrettelægges med brug af AV-midler som klasseundervisning, gruppearbejde og projektorienteret undervisning.
Mellerup Efterskole tilbyder ikke undervisning i fransk. Derfor skal elever i 9.klasse have tysk tilbudsfag for at få en fuld afgangsprøve. 2. fremmedsprog er adgangskrav til de gymnasiale uddannelser.
–––
Fysik & Kemi tilvalg i 10. kl.
Formålet med undervisningen i fysik/kemi på 10. klassetrin er at bygge videre på elevernes færdigheder fra 9. klasse i både fysik/kemi og biologi. Derudover stræbes der efter at gøre eleverne klar til deres videre uddannelse.
Der undervises i henhold til undervisningsministeriets ”Fælles mål”. Undervisningens indhold er fokuseret på energi, organisk og lyd/lys (svingninger og bølger). Der anvendes de for fagene relevante faglitteratur og lærebøger m.v.
Der foretages klasseundervisning, gruppe- og projektorienteret undervisning. Forsøg indgår i undervisningen – både med elevforsøg og demonstrationsforsøg.
Fysik & Kemi kan vælges af elever
–––
Idræt i 9. klasse
Er et obligatorisk fag på Mellerup Efterskole for 9. klasse. Her skabes et rum for differentieret undervisning, så vi giver eleverne en bred idrætslig ballast og forbereder 9.klasses eleverne til at afslutte faget med en prøve.
Undervisningen er opbygget så den leder frem mod at eleverne tilegner sig de kundskaber og færdigheder, der knytter sig til trinmål for faget idræt efter 9.klasse.