WORKSHOP OG DANSEFORESTILLING MED DANSK DANSETEATER

Ikon foto_Henrik Stenberg_downloadWorkshop og danseforestilling med Dansk Danseteater – Torsdag d. 27/2 2015

50 elever fra Mellerup Efterskole drager til Værket i Randers for at se Dansk Danseteaters ‘Carmina Burana’ – en tempofyldt danseforestilling inspireret af middelalderens underfundige fabler og romantiske fortællinger om hofliv, sort magi og gadens galninge. Koreografien er skabt af kompagniets to prisbelønnede og anmelderoste, unge koreografer: brasilianske Alessandro Sousa Pereira og italienske Fabio Liberti.

En eksplosiv, moderne danseforestilling

Fængende og storslået musik
Carmina Burana er en moderne klassiker inden for symfonisk musik og titlen vil klinge velkendt hos mange. Værket blev komponeret af tyskeren Carl Orff i 1936 og er baseret på samfundssatiriske vers og kærlighedsviser fra middelalderen. Ved at udsætte de krasse tekster for massive rytmer og smældende korstemmer, skabte Carl Orff et af det 20. århundredes mest populære musikværker – et værk, der selv i dag kan blæse selv den mest klippefaste musikkender omkuld.

Hofliv og fattigfolk
I Fabio Libertis koreografi møder vi messende nonner, trippende tjenestefolk og hoffet, der med flæsekraver, sortmalede øjne og ekspressiv mimik lever livet på godt og ondt. Det hele danses og formidles med et forfriskende strejf af både humor og ironi.  Koreograf Alessandro Sousa Pereira har på samme vis ladet sig inspirere af middelalderlivet, men i hans del udspiller dansen sig hos en gruppe fattige, skøre eksistenser, som med krumme fingre og ængstelige blikke strejfer omkring.

Alt i alt indeholder Carmina Burana som orkesterværk en række musikalske og alment menneskelige historier, der er oplagte at videreudvikle til en moderne og legesyg danseforestilling, som både hylder musikken og dansen, de gejstlige og de gale, kærligheden og de jordiske glæder!

Forud for danseforestillinger har Dansk Danseteaters dansere tilrettelagt en workshop for vores elever. Erfaringen er, at deltagelse i sådan en workshop mangedobler den kunstneriske oplevelse og stimulerer den videre interesse for dans. I forbindelse med workshoppen kommer eleverne helt tæt på de professionelt udøvende og får en intens og sanselig oplevelse.

Workshoppen afvikles i Randers Gymnastiske forenings lokaler.

Tjek: http://www.danskdanseteater.dk/